Cathrine Undhjem om fjernlån

På seminar i dag snakker Cathrine Undhjem, leder for Norsk Bibliotekforenings spesialgruppe for referanse og fjernlån, om fjernlån i dag og i morgen. Ryktene fløt opp til pressekontoret via Twitter om at denne damen burde man høre på.

Fjernlån handler om formidling av bøker og annet materiale mellom bibliotek. Det betyr at hvert enkelt bibliotek ikke behøver å kjøpe inn alle bøker, men kan låne av hverandre. Dette skaper gode opplevelser for brukeren av biblioteket, og spesialgruppen med Undhjem i spissen er opptatt av å fremme fjernlån og avtaler som sikrer brukerne. Og som hun sier så tydelig på seminaret:

– Har man mye, har man ansvar for flere enn seg sjæl.

Mange bibliotek mener at det koster mye å sende bøker andre steder i landet. Dette gjelder særlig de store bibliotekene som har store samlinger – de mener at de tar uforholdsmessig stor del av prisen for lånere i andre deler i landet. Cathrine Undhjem har en tydelig beskjed til disse bibliotekarene:

– Det er snakk om små prosenter sammenlignet med hele bibliotekbudsjettet. Er det så mye å være så jævlig sur for? sa hun til en sal som ristet av latter.

Følg foredrag og alt annet på hashtag #bib14 på Twitter og Instagram, og på denne bloggen.

20140327-112558.jpg

Presentasjon fra Cathrine Undhjem – en låner som får «nærmest orgasme» av muligheten til tilgang på all slags litteratur – mens bibliotekarene springer som gale i bakgrunnen.