Arrangørens hjørne: Siste forberedelser

Vi har forberedt Det 74. norske bibliotekmøte i over to år – ja, faktisk før alle deltakerne fra Det 73. norske bibliotekmøte hadde kommet seg hjem, var vi i gang med å planlegge bibliotekmøtet i Trondheim. Vi har lang erfaring med å arrangere disse møtene, og evaluerer stadig hva som skal gjøres likt og hva som skal endres. Hvis du har vært på tidligere bibliotekmøter vil du nok kjenne igjen mye, men noen ting er nye:

Færre trær skal dø for Bibliotekmøtet

Tidligere har vi hatt en en lang rekke trykksaker som skal gjøres klar og deles ut på Bibliotekmøtet. Vi er ikke helt over i det papirløse samfunn ennå, men med webapplikasjon for Bibliotekmøtet sparer vi mange av våre tidligere trykksaker: Programhefte, oversikt over utstillere og veggoppslag, deltakerliste, praktisk informasjon om reise og liste over møtesteder i byen. Med mange deltakere betyr det faktisk en betydelig reduksjon i papirmengden!

Vi kan også oppdatere webapplikasjonen underveis, slik at du som deltager slipper utdatert informasjon. I tillegg blir det informasjon på storskjermer og selvfølgelig løsninger for de av dere som ikke har smarttelefoner eller nettbrett.

BIB14-header.jpg

Flere folk informerer om Bibliotekmøtet

Vi har satt inn mye mer ressurser på informasjonsarbeid i forbindelse med dette Bibliotekmøtet. Det er både for at du som deltager skal holde deg oppdatert underveis, kunne følge med på det som skjer andre steder og ikke minst kunne gå tilbake i ettertid. Vi vet også at mange som ikke har mulighet til å delta ønsker å følge med, og det vil vi jobbe for med denne bloggen, #bib14 på Twitter og Instagram, reportasjer i Bibliotekforum m.m. Forrige Bibliotekmøte var det over 70 som twitret fra konferansen – slår vi den rekorden i år?

Vi oppretter også et eget pressekontor med elever fra media- og kommunikasjonslinjen på Trondheim katedralskole. Disse vil ved hjelp av intervjuer, videoer, twitring og annet dekke hele konferansen. De fleste av sakene på denne bloggen vil oppdateres av dem.

Biblioteksentralens gave til Norsk Bibliotekforenings 100-årsdag var et stipend til unge bibliotekarer. De tre heldige stipendmottagerne er Maria Røstad Flesjå (Birkenes folkebibliotek, Aust-Agder), Kerstin Gierlich (Meløy bibliotek, Nordland) og Live Håndlykken Kvale (Realfagsbiblioteket, Oslo). Disse tre skal drive informasjonsarbeid i sosiale medier underveis.

Hva ønsker du deg mer av på dette Bibliotekmøtet – og på neste Bibliotekmøte i 2016? Skriv gjerne i kommentarfeltet! Vi håper for eksempel å få til «Dagens bibliotek-outfit» – kanskje du har andre morsomme ideer vi kan bruke?